tirsdag 29. mai 2012

Lue av restegarn

Jeg hadde noen rester Nepal i svart, hvitt og grått som jeg fant på at jeg skulle bruke opp. Sommeren er ikke kommet ordentlig i nord, så det ble en lue til guttungen. Han elsker de andre luene han har i Nepal - så da ble det en til lue til han!
Mønster: Legg opp 80 masker på rundpinne 4 og strikk en rett og en vrang i 4 cm eller til ønsket lengde. Bytt til pinne nummer 5 og strikk videre glattstrikk rundt i ønsket mønster. Jeg har strikket slik at luen måler ca 25 cm før jeg feller sammen. Da blir den litt "baggy". Så felte jeg på hver pinne slik:
1. omg:  8 r 2 rett sammen osv
2. omg: 7 r 2 rett sammen osv
3. omg: 6 r 2 rett sammen osv
4. omg: 5 r 2 rett sammen osv
5. omg: 4 r 2 rett sammen osv
6. omg: 3 r 2 rett sammen osv
7. omg: 2 r 2 rett sammen osv
8. omg: 1 r 2 rett sammen osv
9. omgang: 2 rett sammen osv
Kutt tråden og tre en nål gjennom de siste maskene. Fest trådene.
Garn: Nepal
Garnmengde: 72 gram
Størrelse: 10 år

2 kommentarer:

  1. Koselig lue du har laget :-)
    Her kom sommeren innom en liten tur - men du så kaldt det plutselig ble igjen = Norsk sommer......
    Og slurp så deilig jordbære ser ut.
    Håper dere får besøk av sommeren snart også.

    SvarSlett
  2. Den var fin. Enkel og så flott det gjorde seg med stripene. Sommeren kom her i vest, og så forsvant den igjen, nå er det høst...

    SvarSlett