onsdag 4. august 2010

Blomkål med ostesaus og bacon

I dag hadde jeg blomkål og bacon i kjøleskapet og da fant jeg ut at jeg skulle lage noe som det er lenge siden jeg har prøvd å lage.

Oppskrift:
1 blomkål
4 skiver strimlet bacon

Hvit saus:
2 ss smør
2 ss hvetemel
4 dl melk
½ ts salt
½ ts malt hvit pepper
2 dl reven hvitost

Kok blomkålhodet så vidt mørt i lettsaltet vann (ca ½ ss pr liter vann).
Lag hvit saus ved å smelte smør, røre inn mel og spe med melk.
Kok opp og smak til med salt og pepper og rør til slutt inn revet ost .
Legg blomkålhodet på et fat. Stek baconstrimlene. Hell over rykende varm saus og dryss på bacon.
Ha gjerne retten i ovnen en kort stund for å "skjerpe" den. 

Server gjerne med godt brød til.

I forfjamselsen glemte jeg å ta bilde - men her er et som ligner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar