lørdag 24. desember 2011

Egenutviklet julekonfekt pluss ferdigpyntet pepperkakehus

En kveld satt jeg og vurderte litt frem og tilbake hvilke konfekttyper jeg skulle lage. Siden det jo ikke er vits i å lage så mange typer fant jeg ut at jeg skulle begrense meg til noen få og da måtte noen sorter velges bort. Men så var det noen jeg ikke helt klarte å legge fra meg så da tenkte jeg at jeg kunne kombinere 2 oppskrifter for å få min egen variant - og her er den!
Du trenger:
1 pose Smørbukk karameller
1/2 pose marshmallows
1/2 pose peanøtter
400 gram melkesjokolade
Klipp karamellene og marshmallowsene i små biter og bland dette sammen med peanøtter. Smelt sjokoladen og bland sammen og ha utover i en bakepapirkledt form. Sett til avkjølig og skjær i passe store biter.

Denne oppskriften kan varieres i det uendelige. Mengde ingredienser er cirkatall og her er det bare å lage den blandingen DU liker best. Du kan også bytte den lyse sjokoladen ut med en mørk type. Det eneste viktige er å ha nok sjokolade til at massen henger sammen. Jeg kan love at disse fikk bein å gå på hos oss!

Og så er pepperkakehuset blitt pyntet og montert sammen. Konstruksjonen er enkelt - men flott. Ungene pynter delene før jeg setter dem sammen etter en kort tørkeperiode. Huset står nesten av seg selv - trenger bare bittelitt melis langs kantene. Veldig greit å slippe å styre med den sukkerblandingen.

4 kommentarer:

  1. Dette så nam nam ut! God jul!!

    SvarSlett
  2. Alle godsakene i en oppskrift!!!

    SvarSlett
  3. Den konfekten så dødsgod ut! Jeg ville valgt mørk sjokolade... *drømmer seg bort* ...men denne må dessverre utgå fordi minstemann ikke tåler nøtter... *sukk*

    SvarSlett
  4. Mmmm, den konfekten så helt fantastisk ut. Og genialt pepperkakehus. Hilsen en med brannsår på neglen enda etter sukkerblandinga...

    SvarSlett